De Mae Hong Son Loup

Lieve allen,

Terwijl jullie kerstliedjes zingen onder de kerstboom fietsen wij rustig door in tropical forests en zijn inmiddels bovenin Thailand beland vlakbij de grens met Birma. Na ons laatste bericht vanuit Vientiane (Laos) zijn we de Mekong rivier overgestoken bij de Friendship Bridge en hoppatatee, ineens zaten we in een stuk ontwikkelder en welvarender Thailand! Een stuk meer auto’s ineens en de vreemde Thaise taal op de straatbordjes maakt het weer een nieuw avontuur. Na twee dagen langs de Mekong fietsen (met direct aan de overkant uitzicht over Laos) kwamen we tot stilstand door pech met mijn fiets! Iets wat begon als een gekke tik als ik rechts remde, bleek een buts in mijn velg te zijn. Die groeide in hele korte tijd uit tot een scheur in mijn velg, wat het te link maakte om verder te fietsen. Dit alles gebeurde in een klein stadje waar men nauwelijks tot geen Engels sprak en het dus even duurde voordat we erachter waren hoe we dit oord konden verlaten met openbaar vervoer… Na een fikse ochtend wachten op eenbankje onder een boom kwam daar dan toch een bus die ons naar een grotere stad verderop kon vervoeren. Omdat de koning de volgende dag jarig was had iedereen vakantie en was de bus al afgeladen vol. We mochten dus niet mee. Maar, in Azie is alles mogelijk als je maar wilt, dus na wat pushen (zowel letterlijk als figuurlijk: verbaal door mij en fysiek door Mattijs die de fietsen in een handomdraai demonteerde en ze daarme alsnog in de bus pasten) mochten we naar binnen en konden we hutjemutje 4 uur de bus in! De volgende morgen de bus naar Chiang Mai genomen waar zeker weten de voorzieningen waren om mijn fiets te fixen.

De eerste fietsenmakers schrokken nogal van de onbekende Roloff hub, maar bij de derde was het raak en was mijn fiets in een middag gemaakt, halleluja! Inmiddels waren wij geheel opgeladen om onze tocht te vervolgen na drie dagenvan sapjes drinken, al het streetfood uitproberen, een yogalesje en massage (may) en voor de fun de naast gelegen berg op fietsen (Mattijs).

De afgelopen week zijn we vanaf Chiang Mai de ‘Mae Hong Son Loup’ gefietst. Een loup langs de Birmese grens dwars door heftige bergen heen. Een het was inderdaad best een zware tocht, ‘zelfs’ voor onze inmiddels goed getrainde bergbenen. De hellingen hier waren een stuk steiler dan hiervoor, met af en toe stukken van zeker een kilometer van over de 15% (voor de niet-fietsers onder ons: geloof me, dat is best steil;-) Maar wederom een prachtig gebied! Ook hier weer rulen de verschillende hilltribes, die tot 20 jaar geleden hier volledig zelfvoorzienend en zonder enig contact met de buitenwereld leefden. Inmiddels rijden zij natuurlijk ook op scooters, maar de autheticiteit van het gebied is er zeker nog. Buiten de rustige hoofdweg waar wij op reden, dwars door national parks heen met groene hellingen afgewisseld met valleien waar rijst verbouwd wordt, wemelt het van de kleine paadjes die naar ver gelegen dorpjes leiden.

Voor het eerst in ons tentje geslapen aan een geiser (waar je een ei in kon koken) en ‘s nachts heel erg blij met onze warme slaapzakken! Na drie pittige dagen fietsen belanden we in de ‘Cave Lodge’; een mooie afgelegen plek in het bos gerund door een Autralier en een Thaise. Ze zaten hier al meer dan 30 jaar en kennen het gebied nog uit de tijd dat er alleen nog hill tribes woonden. De omgeving is bezaaid met grotten en zijn dus daar wat langer gebleven om een trekking te maken met gids en drie grotten te bekijken. Best spannend, maar vooral heel indrukwekkend om grotten in te gaan van honderden meters diep, waar sta

De Friendship Bridge over de Mekong

Fijne hutjes in Thailand

Mooie weg langs de Mekong met aan de overkant Laos

Gestrand... wachten op de bus

Gestrand… wachten op de bus

Kamperen in een mooi maar koud woud

Zo veel bochten in de weg dat er 'braakplaatsen' zijn ingelast

Zo veel bochten in de weg dat er ‘braakplaatsen’ zijn ingelast

Motorrijders zijn de enige andere 'two wheel travellers' die we onderweg tegenkwamen tijdens deze loup

Motorrijders zijn de enige andere ‘two wheel travellers’ die we onderweg tegenkwamen tijdens deze loup

De grotten in

Met zonsondergang vliegen er een half miljoen zwaluwen deze grot in voor een slaapplaats

Pouring rainshowers op zn tijd

Sunset gisteravond en aangekomen op een mooie plek!

lachtieten hangen die zeker al duizenden (sommingen zelfs miljoenen) jaren oud zijn. Ze ontstaan doordat er water druppel voor druppel door de aarde heen stroomt en zich vermengt met kalk. Een eindeloos proces wat prachtige en heel kwetsbare creaties oplevert. Tijdens de wandelingen over steile hellingen liet de gids ons allerlei kruiden en planten zien die overal groeien waar deze hilltribes al honderden jaren van leven. Een prachtige, indrukwekkende tocht met de volgende dag heel veel spierpijn in onze bovenbenen door het op je hurken door de grot heen tijgeren!

De afgelopen drie dagen de loup vervolgt over wederom stijle hellingen met westwaarts uitzichten over Birma. Dat heeft onze interesse zo gewekt dat we nu aan het uitzoeken zijn of we alsnog met de fiets Birma in kunnen en dat ziet er naar uit dat dit gaat lukken… spannend! We zijn nu onze verdere reis wat aan het vormgeven, wat er naar uitziet dat we de komende dagen zuidwaarts gaan fietsen richting Bangkok om daar Oud&Nieuw te vieren (kerst wordt wsl ergens met een sticky rice op een landweg). Vanaf daar pakken we een trein verder zuidwaarts om 5 januari Kim te ontmoeten en met elkaar een week op een heel mooi tropisch eiland door te brengen! Heel veel zin in en bijzonder elkaar te zien zo halverwege onze tocht. Daarna wordt het dus nog spannend wat het wordt: Birma, meteen Maleisie of toch alsnog Filipijnen? We houden jullie op de hoogte.

Hele goeie en gezellige dagen gewenst voor iedereen. Geniet van het samenzijn en de kalkoenen! Heel veel liefs en alvast alle goeds voor het nieuwe jaar,

May & Mattijs

6 gedachten over “De Mae Hong Son Loup

1. Sander

Mooi verhaal weer! Zie het busproppen al helemaal voor me. Hebben we het hier zo slecht nog niet met het ov. Geniet van de sticky rice met de kerst en alvast een mooie start van het nieuwe jaar toegewenst!

1. Daan

Supermooie verhalen jongens! Zou er bijna aan gaan denken om mijn volgende vakantie ook op de fiets gaan doen. Bijna.. Geniet!

2. Jan Bogaerts

Dag Mae en Mathijs,

het was erg leuk jullie te ontmoeten in guesthouse Greenhouse in Maesot op 21 december jl.
    Wens jullie naast een bijzondere kerst en een gelukkig Nieuwjaar, vooral een onvergetelijke en veilige reis toe !!

Met hartelijke groet,
    Jan

3. Barbara

Hi May en Mattijs, Wat een spannende verhalen, zeg! We genieten mee. Zitten nu met Sophie cs in Lenzerheide met matige sneeuw, maar heerlijk weer. Goede Kerst en een vrolijk en spannend, succesvol 2014 voor jullie beiden! Barbara

4. annemiek&dirk

Hoi M&M, wat een mooie reis maken jullie weer zoveel belevenissen. Mooie foto’s ook.
    pech onderweg en toch komt het goed, dat is zo mooi.
    Al die mensen en hun gewoontes, geniet ervan en eet lekker